Monday, June 27, 2011

BAYI ITU TAK PERNAH BERSALAH!

Assalammualaikum..
Hari ni aku cuti bai..haha
Macam org laen xpenah cuti plak r..hahah

Hmm,
tadi,
aku bace surat khabar,
selak punye selak,
aku ternmpak lagi..

BAYI DIBUANG..

Sebenarnya aku dah muak cakap pasal ni..
Aku yakin orang lain pun same..

Tapi perkara yang sama berlaku lagi..
Dulu,
beberapa minggu lepas,bayi baru lahir dicampak dari tingkat lima..
Bukan rendah..
TINGKAT LIMA!..
Apa dosa bayi tu?
Dia xtau apa2..
Dia sendiri pun tak tau,dia hasil perbuatan HARAM mak bapak dia..
Belum sempat dia merasai hidup,menghirup udara kat dunia ni..
Ada pihak yang berlagak sebagai TUHAN,mencabut nyawa dia..
Bukan dalam keadaan yang baik,
dia ditinggalkan di dalam semak,dihurung semut.dimakan anjing..
Apa ni?

Belum cukup dng tu,ada yang disumbat dalam mangkuk tandas,dicampak dari bangunan,ditanam ,dibuang kedalam tong sampah,dilempar ke dalam sungai...
Siapa kita hendak mencabut nyawa insan lain,apatah lagi seorang bayi yang baru lahir?

Adakah kita masih tidak sedar akan kesilapan yang kita lakukan?
Bertambah pahala dengan buang anak haram tu?
Siapa yang mewujudkan perkataan HARAM pada anak itu?

Masih terlupa dan masih alpa..
Berani untuk melakukan hubungan terlarang.
tetapi takut nak berjuang?
BERANI BUAT,BERANI TANGGUNG R..

Otak ade,bukan untuk memikirkan maksiat..
Akal ada,bukan untuk mengikut telunjuk syaitan..
Bertepok tangan si SYAITAN bila kau berzina,
melompat2 dia bila kau campak anak tu..
Tapi malangya,
masih ramai yang xperasan..
Atau mungkin jugak xde perasaan?

Binatang pun sayangkan ank..

Jngn tunjuk bahawa kita lebih teruk dari binatang..

Aku kesal,aku bosan..
Setiap kali aku keluar,
mcm2 pemandangan 'indah' yg aku tengok..
Ketat sana sini,terdedah sana sini..
Sapa suruh tengok??
Kalau aku xmelihat sekeliling,mmg aku ditimpa masalah..
Terlanggar org sana sini..
Bukan kalian mmg nak suruh org tengok ke?
Tutup lah aurat wahai perempuan..

Belum lagi yang berpegangan,berpelukan sana sini..
Bagi aku Xsalah nak dating,tapi kalau xbersentuh kulit,bukan kapel ke?
Hubungan..
hampir 65 % mereka yg belum berkahwin menagku pernah melakukan hubungan seks terlarang..
Majoriti Melayu Islam..
Selebihnya,sama ada masih suci ataupun pernah melakukan ringan2..
Ringan2?
Nant dah terlanjur,mengandung,baru jadi berat?

Budak sekolah,sibuk berpasanagn..
Hp melekat kat tangan..
Mak bapak yg berikan..
Takut anak2 merajuk..
Tapi mak bapak xtakut anak2 k\jadi beruk?

Maaf,bahasa aku xelok..
Aku pun bukan seorg yg sempurna..
Ad jugak langkah aku pincang..
Tapi aku,xnak generasi aku terus terbuang...

X ke ade sedikit rase kesian melihat bayi2 tu?
Mereka perlukan kasih sayang..
Bukan gigitan semut..
Bukan bahaman anjing..
Bukan bau sampah apatah lagi bau tandas..
Bukan jugak dicampak dari bangunan..
Tidakkah kau sedar,setiap bayi itu membawa rezki dan rahmat tersendiri??

Tidakkah kau sedar,
di akhirat nanti anak itu akan menangis,
kerana dia tidak dapat membantu kau memasuki syurga?
Tidak dapat menyambut kau kerna kau telah membuangnya?

Sedarlah,
jangan melakukan kesilapan kedua,hanya kerana kita tidak sanggup menanggung akibat daripada kesilapan kita yang pertama..
InsyaAllah,Allah permudahkan jalan bagi mereka yang bertaubat dan ingin berubah..

Lagi sekali,aku minx maaf.. Ini renungan bersama..

ps:Apa yang kita rasa jika di akhirat nanti,datang seorang budak laLu bertanyakan:
*Kenapa kau membuang aku?
*Apa dosa dan salah aku?

Gamba hiasan
Fikirkan lah..

Assalammualaikum..

-DAN BENCANA YANG MELANDA,GENERASIKU MENJADI MANGSA-

-

1 comment: