Friday, December 17, 2010

6 Dalam 2.

Hye!
Assalammualaikum...
Sihat?
Jawab macam ni:Saya sihat,waras,luar biasa bagus dan sangat hebat sekali..
Yeahh!!

Sebenarnya aku kat rumah ni..Minggu ni ada hal sikit,kena balik umah..Ni baru dapat online lame..
Sebenarnya,aku nak share kejadian2 yang aku rasakan menarik dan memberi moral yang sanagt besar kepada kita..

Kejadian2 ni,aku tengk tym aku nak balik dari UM ke Melaka...
Sehingga esoknya..
Maknanya 2 HARI r kan?

1.Stesen LRT Masjid Jamek...

Aku tengah tunggu LRT untuk ke Bukit Jalil..Tiba2,ade seorang Hamba Allah tu,yang ditakdirkan untuk mempunyai penglihatan yang cacat,terus menuju ke arah landasan kete api tu..
Aku dah cuak dah..Kang jatuh pakcik ni kat landasan tu..Orang2 lain macam buat dek..
Then,aku nampak,ade 2 pompuan India,tahan pakcik tu..Aku nampak dorg bercakap2..Aku tak tau ape yg dorg cakap sebab aku jauh...
Pompuan India tu pegang baju pak cik tu..
Sampai r tren tu datang..Sebelum nak masuk,ade sorg Foreigner tu,negro kot,pimpin tangan pak cik tu masuk dalam tren...
Alangkah baiknya kalau mereka2 yang tolong tadi orang Islam..
Alangkah baik jugak kalau yang tolong tadi tu org Melayu?
Tapi....
Hmm,moga2 Allah bukakn pintu hati org2 yang mebantu tu dngn cahaya keimanan..
Amin..

2.Surau-dekat2 ngan stesen LRT..B.Jalil

Kali ni cter dia singkat..Aku tgh duduk2 kat bahagian belakang surau..Sekali ade lelaki tu masuk...Selalu,lelaki susah sngt nak senyum..Tapi kali ni,aku tengok dia...Dia senyum..Lebar..
Walaupun pakaian dia rugged sikit,tapi still bole senyum kat orang lain...
Susah skunk nak jumpa org yg senyum kat org lain..Yang ada hanya muka masam seperti MANGGA CICAH CUKA...

3.Stesen Bas B.Jalil..dalam bas ke Melaka..

Aku dah duduk kat seat waktu tu..Seat 5A..single..Skali ade auntie Cina tu datang...

Adik,seat 2A mane?

Hmm,xtau la..sekejap ye....

aku berdiri la,try carik...xpi xjumpa...

Hmm,xpe la..saya duduk depan ni..Itu bawah tempat taluk beg xbole bukak ka?

Agaknya kot..Driver belum bukak lagi..sekejap lagi..

Owh,saya mau amik barang sikijap kat bawah,bole saya letak beg sini sikijap r?

Owh...boleh2..aku senyum kat dia yang memang dari tadi senyum...

Lepas beberapa minit....dia datng amek beg tu..Pegi simpan kat bawah then duduk dpn aku...

Adik,seat ni bole turun sikit x?

Owh,boleh2..xkesah..

Terima kaseh r adek..sory ganggu..

Hmmm,seorang perempuan cina,agak fasih berbahasa melayu,penuh dengan adab sopan..
Kalau Melayu?Susah nak dapat macam tu...
Auntie ni pun aku tgk kuat semangt..Dah agak tua tapi masih boleh naik bas sorg2..
Aku jadi seronok berbual dngn dia..Moga2 auntie tu selamat selalu..

4.Hospital Melaka-Wad Perempuan.

Hmm,tym aku pegi wad,lawat seseorang..Aku jumpa sorg nenek ni..
Dah 80 lebih umur dia..Sihat lagi wpun da bongkok..Aku rase gembira dapat berbual dngn sorg nenek..Sebab aku xsempat rase kasih sorg nenek secara betol2..
Nenek tu gurau2 ngan aku...Salam aku tym balik...Minx maaf,respek nenek tu,jadi aku salam dia..Terlupa sekejap tentang batas sesama bukn muhrim..
Sebelum balik,nenek tu cakap nant dia dtg lagi..
Pastu,nenek tu salam seme patient..
Sebelum kuar,nenek tu cakap:
BYE!!

Alangkah bahagia kalau aku maseh ade nenek macam tu..Al-fatihah buat nenek2 aku..Moga Allah tempatkan mereka dikalangan yg beriman..Amin.

5.Berhampiran Bilik Bedah-Hospital Melaka...

Ade sorg perempuan tu menjerit tiba2..Rupa2nya,dia nak bersalin dah..Kelam kabut semua nurse ngan doktor..Last2,dia bersalin atas lantai..Takdir Tuhan kan?Xde sape dapat jangka..
Muncul satu nyawa baru..N mungkin jugak dalam bilik bedah tu satu nyawa dah ditarik..Sape tau?

Rahmat tuhan tu ade dimana2 sahaja..:)

6.Wad perempuan-Hospital Melaka..

Sebenarnya,aku balik Melaka sebab nak jenguk n nak jaga mak aku yang nak operate,buang rahim..Risau gak aku tym nak masuk bilik bedah tu..Sebak hati ni pandang mak aku kena sorong atas katil tu..
Mak aku pegang tangan aku kuat2,pastu terlepas sebab nurse dah tarik troli tu...
Tunggu punya tunggu,Dari 7.30 pagi sampai kul 3.30,baru operation habis..
Alhamdulillah,mak selamat jalani pembedahan..Harap2 xde komplikasi..Thanx kepada seme kawan2,saudara yang mendoakan..Allah saje mampu balas jasa kalian..

Antara kejadian2 kat atas,perkara yang paling menarik aku tengok,bila mak aku seyum lepas pembedahan...Walaupun aku tau dia tgh tahan sakit,tapi dia tetap senyum..Walaupun wayar berselirat sana-sini,dia xkesah sangat..Yang penting,dia dpt tgk anak2 dia lagi..
Alhamduliillah Ya Allah..
Alhamdulillah,kau tepati janji kau kat aku...

Terima kasih kat kawan2,semua yang memberi perhatian dan mendoakan..Terima kasih bnyk2..

Ok..
Jumpa lagi..

-ADA PERKARA YANG XMAMPU DILIHAT DENGAN MATA,TETAPI MAMPU DITELITI DENGAN HATI-



5 comments:

  1. patot ah tak nampak ang kat pasum. haishhhhh. balek pon kot kot gtawla cheq ke. hahaha. oke2 sapelah bunbun ni nak taw ape pian buat sepanjg mase =)

    ReplyDelete