Thursday, January 26, 2012

Fiksyen 302- JANGAN PERCAYA!!

302-Satu nombor ringkas yang mungkin dipandang indah oleh sebilangan masyarakat, mungkin juga satu figura yang langsung tidak diendahkan, Namun 302 sebenarnya merupakan satu seksyen undang2 yang mengheret manusia2 binatang, bersalaman dengan malaikat maut di tali gantung!

Wo!!
2 hari lepas aku mula baca pasal novel terbaru Ramlee Awang Murshid- FIKSYEN 302.





Semalam da habes baca.
Jalan cerita dia best r,xberapa susah nak paham.
Tekaan aku pun jauh meleset,sebab aku ingat orang lain yang salah,padahal orang lain.

Tak tau kenapa,aku cukup puas hati ngan kesudahan cerita ni bahawa kejahatan xseharusnya dihukum bulat2 tanpa usul periksa dan pembelaan. 
Kematian tu datang tanpa berjemput. Kehadiran kematian itu senyap tanpa sebarang petunjuk dan kesan.

Dan, dalam novel ni jugak, aku dapat melihat tindakan berani penulis mematikan banyak watak , termasuk 2 watak utama.

Satu garapan cerita yang cukup kemas dan xterlalu drastik. 
Menyentuh tentang psikologi manusia, dan pembelaan yang harus dilakukan terhadap manusia2 yang dizalami.

Satu cetusan mantap bahawa KARMA itu wujud dan akan terus memburu manusia yang tak pernah serik mengotorkan dan memalit lumpur atas muka bumi ni..

Tapi,ade beberapa kelemahan r citer ni.
Selain masalah cetakan,ade jugak beberapa plot yang nampak xkena dan xperlu diceritakan dalam novel ni.
Sekadar untuk menguatkan keyakinan pembaca,kalau xde pun xpe.

Dan mungkin jugak susunan kronologi cerita ni nampak berserabut, menyebabkan aku terpaksa selak balik muka2 depan berulang kali..

Yang terakhir,biasa r, selagi sebuah cerita itu digarap dan dipotretkan oleh manusia, pasti akan timbul unsur xlogik sana-sini.

TAPI XMENGAPA,NAMA PUN NOVEL..
haha..

Apapun,novel ni bagus dan xrugi kalian membelinya.
Aku bagi 4.2 bintang daripada 5.

Oryte?
Aku tunggu novel thriller seterusnya.
Xmain r jiwang2.
hahah
caw!!

Ps:Ini pandangan aku, MUNGKIN bukan pandangan majoriti.
Paece No war!!
:D



-MANUSIA KERAP TERALPA MENILAI YANG TERSIRAT, LANTAS DENGAN RAKUS MENGHUKUM YANG TERSURAT-

3 comments:

  1. saya tak habis baca lagi novel ni..tapi memang kalau novel thriller RAM konpem best ah !

    ReplyDelete
  2. Fara: best2. xrugi beli:)

    Finaz:haha.. memang peminat setia r ni? :P

    ReplyDelete